Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού είναι η διαδικασία διοίκησης του προσωπικού που απασχολεί μία εταιρεία. Περιλαμβάνει ένα σύνολο διαδικασιών και πολιτικών που έχουν να κάνουν με τους εργαζόμενους της εταιρείας, οι οποίες διαμορφώνονται με βάση τις στρατηγικές που ακολουθεί ο εκάστοτε οργανισμός.
Στο άρθρο αυτό, θα δούμε τι ακριβώς είναι η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, με τι ασχολείται, ποιές είναι οι αρμοδιότητες του HR Manager και πολλές ακόμη χρήσιμες πληροφορίες.
Ο ρόλος του τμήματος Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού;
Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού αφορά στο τμήμα εκείνο μιας εταιρείας, το οποίο ασχολείται με την εύρεση, αξιολόγηση, πρόσληψη, διαχείριση και εκπαίδευση του προσωπικού. Το τμήμα HR (Human Resources) μιας εταιρείας είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία και την εφαρμογή πολιτικών που αφορούν στους εργαζόμενους και στη σχέση τους με την εταιρεία. Βασική αποστολή του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού είναι να συμβάλει στη δημιουργία μιας εταιρικής κουλτούρας, η οποία συνάδει με τις αξίες του οργανισμού και έχει ως κύριο μέλημά της την αύξηση της ικανοποίησης και της παραγωγικότητας των εργαζομένων.
Με τι ασχολείται η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού;
Ανάλογα με το μέγεθος της κάθε επιχείρησης, το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού έχει διαφορετικές αρμοδιότητες. Παρόλα αυτά, σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις ασχολείται με το να βρίσκει, να αξιολογεί και να προσλαμβάνει εργαζόμενους. Συνολικά λοιπόν, η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού ασχολείται με τα παρακάτω:
- Διερεύνηση των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά εργασίας.
- Καθορισμός των προσόντων και της εμπειρίας που χρειάζεται να έχει ο κάθε υποψήφιος, ώστε να εκτελλέσει τα εργασιακά του καθήκοντα με επιτυχία.
- Αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων.
- Γνώση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στην εργασία.
- Εκπαίδευση του προσωπικού.
- Διαχείριση των πρακτικών που αφορούν στην υγιεινή και την ασφάλεια των εργαζομένων.
- Δημιουργία και διαχείριση προγραμμάτων επιβράβευσης του προσωπικού.
- Διαχείριση των προβλημάτων και των αιτημάτων που έχει το προσωπικό.
- Έλεγχος της εφαρμογής των εργασιακών πολιτικών που έχουν θεσπιστεί από την εταιρεία.
Γιατί είναι σημαντική η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού;
Το κλειδί της επιτυχίας για την κάθε εταιρεία και οργανισμό δεν είναι άλλο από το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολεί. Κανένα προϊόν δεν μπορεί να παραχθεί και καμία υπηρεσία να προσφερθεί χωρίς την καθοριστική συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα. Επομένως, η στελέχωση μιας εταιρείας με το κατάλληλο προσωπικό, αλλά και η εξασφάλιση της ευημερίας του προσωπικού αυτού είναι καίριας σημασίας για την ανάπτυξή της. Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού λοιπόν, η οποία ασχολείται με αυτά τα ζητήματα, είναι απαραίτητο κομμάτι κάθε επιχείρησης.
Ποιά είναι τα οφέλη της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού για την εταιρεία;
Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού είναι απαραίτητη για κάθε εταιρεία, καθώς της εξασφαλίζει μία σειρά από οφέλη. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι:
- Στελέχωση θέσεων με τους κατάλληλους εργαζόμενους.
- Εξασφάλιση ότι η εταιρεία συμμορφώνεται με τους κανονισμούς και τους νόμους του εργατικού δικαίου.
- Επίλυση προβλημάτων μεταξύ των εργαζομένων και μεταξύ της εταιρείας και των εργαζομένων.
- Ανάπτυξη και εκπαίδευση του προσωπικού.
- Αύξηση του επιπέδου ικανοποίησης των εργαζομένων, με αποτέλεσμα τη μείωση του ποσοστού παραιτήσεων.
- Υποστήριξη των στόχων που έχει θέσει η επιχείρηση.
Ποιές είναι οι αρμοδιότητες του HR manager;
Ένας HR manager έχει διάφορες αρμοδιότητες, οι οποίες συνήθως περιλαμβάνουν:
- Τον καθορισμό του αριθμού των εργαζομένων που μπορεί να υποστηριχθεί από το budget της εταιρείας.
- Την εύρεση υποψηφίων και τη διενέργεια συνεντεύξεων με αυτούς, ώστε να διαπιστωθεί αν πληρούν τα χαρακτηριστικά που απαιτεί η θέση.
- Την επιλογή των νέων μελών του προσωπικού και τη διαπραγμάτευση του μισθού τους.
- Την ανάπτυξη, τροποποίηση και διαχείριση των πολιτικών της εταιρείας, σε συνεργασία με άλλα τμήματα.
- Τον ορισμό των αποδοχών των εργαζομένων, ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές του εκάστοτε τομέα και να ανταποκρίνονται στα προσόντα και την εμπειρία του κάθε υποψηφίου.
- Την επίλυση ζητημάτων που προκύπτουν στο εργασιακό περιβάλλον και την υποστήριξη της εταιρικής κουλτούρας.
- Την εκπαίδευση των εργαζομένων.
- Τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς της εταιρείας.
- Τη διαχείριση των πρακτικών που προστατεύουν την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Ποιά είναι τα προσόντα που οφείλει να έχει ένας επαγγελματίας με σπουδές στο HR;
Για να κάνει τη δουλειά του αποτελεσματικά και να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της εταιρείας και των ατόμων που δουλεύουν σε αυτή, ένας επαγγελματίας με σπουδές στο HR οφείλει να έχει τα εξής προσόντα:
- Ικανότητα multitasking
- Γνώση και εξειδίκευση στον τομέα της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού
- Ικανότητα να παρακινεί και να εμπνέει
- Επικοινωνιακές δεξιότητες
- Προσαρμοστικότητα
- Ικανότητα δημιουργίας και εφαρμογής στρατηγικών
- Συμβουλευτικές ικανότητες
- Άριστη γνώση τεχνολογικών συστημάτων που αφορούν στο αντικείμενό του
- Ικανότητα να ακούει χωρίς προκατάληψη και άσκηση κριτικής
- Ικανότητα να εργάζεται στα πλαίσια μιας ομάδας
- Αναλυτική σκέψη
- Εχεμύθεια
- Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
Η Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Mediterranean College προσφέρει μία σειρά από κορυφαία προγράμματα σπουδών, όπως το BA (Hons) Business Management (Human Resource Management) και το MSc Human Resource Management, καθώς και το πρόγραμμα επαγγελματικής εξειδίκευσης Executive Diploma Leadership & Human Resources Management. Τα προγράμματα αυτά προσφέρουν όλα τα απαραίτητα εφόδια στους σπουδαστές, ώστε να έχουν μία επιτυχημένη επαγγελματική πορεία στον τομέα της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού.