Οι δημόσιες σχέσεις ή PR, υπάρχουν ως επιστήμη από τις αρχές του μακρινού 1900 και περιλαμβάνουν συγκεκριμένες στρατηγικές που στοχεύουν στη διάδοση ποικίλων μηνυμάτων, που αφορούν μια επιχείρηση, στο ευρύ κοινό. Συνδυάζουν τους κλάδους της ψυχολογίας, της κοινωνιολογίας και των ανθρωπιστικών επιστημών και επικοινωνούν αποτελεσματικά τις αξίες της κάθε εταιρείας. Πιο συγκεκριμένα, οι επαγγελματίες του χώρου χρησιμοποιούν μία σειρά από εργαλεία και τεχνικές και έχουν ως κύριο στόχο, όχι μόνο την εδραίωση του brand στην αγορά, αλλά και την απόκτηση καλής φήμης και θετικής εικόνας.
Στο άρθρο αυτό, θα δούμε με τι ακριβώς ασχολούνται οι δημόσιες σχέσεις, πώς σχετίζονται με την επιστήμη του μάρκετινγκ, ποια είναι τα καθήκοντα του PR manager και πολλές ακόμα σημαντικές πληροφορίες.
Με τι ασχολούνται οι Δημόσιες Σχέσεις
Το τμήμα των δημοσίων σχέσεων, όπως είδαμε και παραπάνω, είναι υπεύθυνο για την επικοινωνία μηνυμάτων, τα οποία στοχεύουν στην ανάπτυξη του brand image της εκάστοτε επιχείρησης. Αρωγοί της προσπάθειας είναι κυρίως ο Τύπος, τα social media και οι διάφορες εκδηλώσεις που διοργανώνονται.
Ανάλογα με το μέγεθός της, μια επιχείρηση μπορεί να διαθέτει ένα ειδικό τμήμα δημοσίων σχέσεων ή να συνεργάζεται με εξωτερικούς συνεργάτες, οι οποίοι αναλαμβάνουν όλες τις ενέργειες που χρειάζεται να γίνουν. Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιούνται εκστρατείες, είτε B2B, είτε B2C, που προσδοκούν την αύξηση της αναγνωρισιμότητας στους διάφορους κλάδους (φιλανθρωπικούς, οικονομικούς, κ.α.).
Πώς συνδέονται με το Μάρκετινγκ
Είναι γεγονός ότι τις περισσότερες φορές οι δημόσιες σχέσεις συγχέονται λανθασμένα με το μάρκετινγκ. Αποτελούν όμως δύο διαφορετικές εφαρμοσμένες επιστήμες, οι οποίες αν συνδεθούν με τον κατάλληλο τρόπο, μπορούν να αναπτύξουν σημαντικά την κάθε επιχείρηση. Πιο συγκεκριμένα, μάρκετινγκ και PR είναι καλό να αλληλοϋποστηρίζονται και να ενώνουν τις δυνάμεις τους για τους παρακάτω λόγους.
- Η αναγνωρισιμότητα που επιτυγχάνεται μέσα από τις δημόσιες σχέσεις μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των ποσοστών των πωλήσεων.
- Οι δημόσιες σχέσεις ενισχύουν τις σχέσεις εμπιστοσύνης με το αγοραστικό κοινό και πραγματοποιούνται συνδυαστικά με τις τεχνικές του μάρκετινγκ, για την επίτευξη αυτού του σκοπού.
- Τα δύο αυτά αντικείμενα μπορούν να συνδυαστούν άψογα και να δημιουργήσουν εκστρατείες στα κοινωνικά δίκτυα, στις οποίες θα αυξάνουν τη φήμη του brand.
- Οι δημόσιες σχέσεις μπορούν να υποστηρίξουν την κάθε στρατηγική μάρκετινγκ και να της χαρίσουν περισσότερη προβολή.
Πώς ξεχωρίζουν από το Μάρκετινγκ
Πέρα από το συνδυαστικό ρόλο που είδαμε ότι είναι καλό να κατέχουν, οι διαφορές μεταξύ δημοσίων σχέσεων και μάρκετινγκ είναι πολλές και καταλυτικές. Αναλυτικότερα:
- Όλες οι πολιτικές μάρκετινγκ έχουν ένα συγκεκριμένο στόχο και αυτός δεν είναι άλλος από την αύξηση των πωλήσεων του προϊόντος ή της υπηρεσίας που προσφέρει η επιχείρηση. Αντιθέτως, οι δημόσιες σχέσεις αποσκοπούν στην ανάπτυξη της φήμης του brand και την απόκτηση θετικής εικόνας από το κοινό.
- Με αυτό το κριτήριο, το τμήμα δημοσίων σχέσεων στοχεύει στην προσέγγιση ενός ευρύτερου κοινού, ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί εξατομικευμένες στρατηγικές. Συνεπώς, απευθύνονται στις ανάγκες των χρηστών και τους επικοινωνούν καλά σχεδιασμένα μηνύματα που βελτιώνουν την εικόνα της εταιρείας.
- Από την άλλη μεριά, το μάρκετινγκ προσεγγίζει πελάτες – στόχους, οι οποίοι δείχνουν το ενδιαφέρον τους για τις προωθούμενες υπηρεσίες της εκάστοτε επιχείρησης. Οι επαγγελματίες λοιπόν του χώρου κάνουν όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για να αυξήσουν τα κέρδη και να έρθουν κοντά με τους δυνητικούς αγοραστές.
- Τέλος, αν θέλουμε να περιγράψουμε τη σημαντικότερη διαφορά μεταξύ PR και μάρκετινγκ σε μία πρόταση, μπορούμε να δανειστούμε τη γνωστή φράση “Advertising is what you pay for, publicity is what you pray for.” (“Η διαφήμιση είναι αυτό για το οποίο πληρώνεις, η δημοσιότητα είναι αυτό για το οποίο προσεύχεσαι”.). Με πιο απλά λόγια, η διαφήμιση, που είναι στρατηγική – κλειδί μιας στρατηγικής μάρκετινγκ, είναι αρκετά κοστοβόρα και διαρκεί μικρό χρονικό διάστημα, ενώ οι επιτυχημένες δημόσιες σχέσεις οδηγούν σε δωρεάν φήμη που θα κρατήσει για καιρό.
Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του PR manager
Οι επαγγελματίες δημοσίων σχέσεων χρησιμοποιούν συγκεκριμένες τεχνικές, κάποιες από τις οποίες είναι οι εξής:
- Συντάσσουν και διανέμουν δελτία τύπου για την ανακοίνωση σημαντικών ενεργειών της εταιρείας. Τα δελτία αυτά αποστέλλονται σε μέσα ενημέρωσης και ενδιαφερόμενα μέρη και μεταφέρουν ξεκάθαρα το εκάστοτε μήνυμα που επιθυμούν να γίνει γνωστό.
- Διοργανώνουν συνεντεύξεις τύπου και διάφορες άλλες εκδηλώσεις με στόχο την προώθηση της εταιρείας.
- Δίνουν πληροφορίες στον Τύπο και χτίζουν σχέσεις προς όφελος της επιχείρησης.
- Ενισχύουν την παρουσία του brand στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ παράλληλα φροντίζουν συνεχώς για τα μηνύματα της εταιρείας.
- Αναπτύσσουν και ενισχύουν σχέδια που εφαρμόζονται στις περιπτώσεις επικοινωνιακών κρίσεων.
- Παρέχουν συμβουλές στη διοίκηση της εταιρείας, σχετικές με τις λάθος πολιτικές και δράσεις, που πιθανόν μπορεί αυτή να ακολουθεί.
Πώς μετράται το αποτέλεσμα των δημοσίων σχέσεων
Το τμήμα PR αναλύει τα αποτελέσματα των στρατηγικών του με κάποιες βασικές μετρήσεις απόδοσης. Ενδεικτικά:
- Μετράει την απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τρίτους, όπως είναι οι δημοσιογράφοι, οι bloggers και οι influencers.
- Υπολογίζει τη συχνότητα της θετικής κάλυψης και αναπαραγωγής από τον Τύπο που εξαρχής προσέγγισε.
Η Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Mediterranean College προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών, που συνδυάζει άψογα μάρκετινγκ, δημόσιες σχέσεις και διαφήμιση. Το BA (Hons) Marketing, PR & Advertising προσφέρει όλα τα απαραίτητα εφόδια στους φοιτητές, ώστε να έχουν μία επιτυχημένη επαγγελματική πορεία στον τομέα των δημοσίων σχέσεων και μια σφαιρική εικόνα για τον επιχειρησιακό κλάδο.