Αθρόα ήταν η συμμετοχή στο ONLINE Forum με θέμα: ”Η Τουριστική Βιομηχανία στη μετά COVID Εποχή”, που διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία η Σχολή Τουρισμού & Φιλοξενίας του Mediterranean College.
Σημαντικά συμπεράσματα προέκυψαν ως απόρροια μιας αμιγώς διαδραστικής και άκρως διαφωτιστικής συζήτησης, μέσα από τις τοποθετήσεις τριών διακεκριμένων εκπροσώπων της τουριστικής αγοράς, με στόχο να προσδιοριστούν οι απαραίτητες δράσεις για την ανάκαμψη του τουριστικού κλάδου στη μετά COVID εποχή.
Εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού & Κοινωνική Ευθύνη, καθορίζουν την επιστροφή στην τουριστική κανονικότητα!
«Οι αναβαθμισμένες δεξιότητες του προσωπικού όλων των ειδικοτήτων καθώς και νέες, αναδυόμενες ειδικότητες, θα αποτελέσουν βασικό ζητούμενο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στο μέλλον», τόνισε στην έναρξη του Online Forum, ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) & Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AIROTEL, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, υπογραμμίζοντας -μεταξύ άλλων- ότι «…όσο πιο αναβαθμισμένες είναι οι δεξιότητες του προσωπικού ενός ξενοδοχείου, αντίστοιχα υψηλότερη είναι και η ποιότητα των υπηρεσιών του…». Ο πρόεδρος του ΞΕΕ, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η πανδημία δρα ως καταλύτης για την επίσπευση της εκδήλωσης ήδη υπαρχουσών τάσεων καθώς και ότι οι νέες ανάγκες που προκύπτουν δημιουργούν νέες ανάγκες εκπαίδευσης και κατάρτισης. Σε αυτό το πλαίσιο, σημείωσε, ότι πανεπιστήμια και ξενοδοχεία πρέπει να έρθουν πιο κοντά ώστε να βρεθεί κοινός βηματισμός και το «modus operandi» που θα τους επιτρέψει να έχουν ένα υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό και οι νέοι να έχουν αληθινές προοπτικές καριέρας.
Στο ζήτημα της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευθύνης, το Ξ.Ε.Ε. προχωρά στην ίδρυση του φορέα “HotelsFor” με αποκλειστικό αντικείμενο την ανάπτυξη πρωτοβουλιών κοινωνικής ευθύνης, στηρίζοντας αυτούς που έχουν ανάγκη και προωθώντας τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Βασιλικός επεσήμανε, πως οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις του κλάδου, με συνεργασία και εμπιστοσύνη, πρέπει να καταβάλλουν κοινές προσπάθειες μέχρι να επιστρέψουν στην κανονικότητα.
Υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, τήρηση υγεινομικών πρωτοκόλλων & στοχευμένο marketing, είναι οι βασικοί πυλώνες επανεκκίνησης της Φιλοξενίας!
Τη διαδικτυακή «σκυτάλη» στη συζήτηση πήρε η Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων & Πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Μελετών & Προβλέψεων Μελετών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ)*, κα. Κωνσταντίνα Σβύνου. «Ο πελάτης αναζητά την εμπειρία. Καλούμαστε να του την προσφέρουμε σε όσο το δυνατόν υψηλότερο ποιοτικό επίπεδο, διασφαλίζοντας παράλληλα την ελαχιστοποίηση της μετάδοσης του Covid19 εντός της επιχείρησής μας. Διασφαλίζοντας παράλληλα και την υγεία του προσωπικού μας. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να οριστούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα με τέτοιο τρόπο που αφενός να μπορούν να εφαρμοστούν από όλες τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αφετέρου να μην εκμηδενίζουν τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Αν δεν διατηρηθούν αυτές οι ισορροπίες, τότε δεν έχει νόημα να λειτουργήσουμε..» τόνισε η κα Σβύνου.
Η αντιπρόεδρος του ΙΤΕΠ, κατέχοντας και τη θέση της Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, ολοκλήρωσε την ομλία της παραθέτοντας ένας χαρακτηστικό παράδειγμα με άξονα το νησί της. «…Το 65% των ξενοδοχειακών κλινών της Κω ανήκει στα 4 και 5 αστέρια, ο εισερχόμενος τουρισμός στο μεγαλύτερο ποσοστό του αποτελείται από οικογένειες και ζευγάρια και αν με στοχευμένο marketing καταφέρουμε να αξιοποιήσουμε τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του νησιού μας (Ιπποκράτης, γαστρονομία, θαλάσσιος τουρισμός, ποδηλατικός τουρισμός), θα εκτοξεύσουμε το τουριστικό μας προϊόν.»
Αξίζει να σημειωθεί ότι, κατόπιν πρότασης του συντονιστή της εκδήλωσης κ. Νικολάου Μπήλιου, η Πρόεδρος του ΙΤΕΠ, κα. Κωνσταντίνα Σβύνου, θα συνάψει ειδικό πλαίσιο συνεργασίας με τη Σχολή Τουρισμού & Φιλοξενίας του Mediterranean College.
* Το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) είναι μη κερδοσκοπικό σωματείο, που ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 1996 με πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και άλλων φορέων που δραστηριοποιούνται στο χώρο του τουρισμού, και έχει ως κύριο σκοπό τη μελέτη του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα και σε άλλες ανταγωνίστριες χώρες.
Bleisure, Second City & Conscious Travel, είναι οι τάσεις στη νέα πραγματικότητα των ταξιδιωτών!
«Ομολογουμένως το 2020 ήταν μια αρκετά δύσκολη χρονιά για όλους τους κλάδους της οικονομίας και κυρίως για την τουριστική βιομηχανία η οποία αναγκάστηκε να μπει στον «αυτόματο πιλότο». Αναπροσαρμόσαμε τις πολιτικές των ξενοδοχείων σε πιο ευέλικτες με στόχο την συγκράτηση των ακυρώσεων και την διατήρηση ενός ρυθμού κρατήσεων, ώστε να ανταποκριθούμε στις εξελισσόμενες ανάγκες των ταξιδιωτών. Με αυτόν τον τρόπο, κατακτήσαμε ένα αρκετά μεγάλο μερίδιο της αγοράς που έκανε κρατήσεις εν μέσω καραντίνας, ακολουθώντας διαφοροποιημένη στρατηγική σε σχέση με τη πολιτική που ακολούθησαν άλλα ξενοδοχεία. Παράλληλα, κινηθήκαμε άμεσα για την είσπραξη των εσόδων από early bookings, ώστε να διασφαλίσουμε τα έσοδα των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων», είπε χαρακτηριστικά, ξεκινώντας την ομιλία της, η κα. Κατερίνα Πετροπούλου, Ιδρύτρια και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Hotelising*.
Η κυρία Πετροπούλου διευκρίνισε πως «…δύο είναι οι κατηγορίες ξενοδοχείων που θα αντιμετωπίσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα μέσα στο 2021: Πρώτα εκείνα που δεν θα έχουν την ταμειακή ροή να “κρατηθούν” μέσα σε ένα χειμώνα με υποτονικές κρατήσεις λόγω, δανείων, οφειλών, κακοδιαχείρισης κλπ. και δεύτερον, τα ξενοδοχεία που έχουν λειτουργήσει ως σήμερα εκμεταλλευόμενα τον όγκο της τουριστικής κίνησης των προορισμών στους οποίους δραστηριοποιούνται, χωρίς τα ίδια να έχουν επενδύσει στο brand τους».
Βλέποντας τον τρόπο που εξελίσσεται η πανδημία, την ένταση, αλλά και τη χρονική διάρκεια που εμφανίζει, η κα Πετροπούλου θεωρεί πως η έννοια του Bleisure (business & leisure) ήρθε για να μείνει στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία, όσο εξοικειωνόμαστε με την εργασία εξ αποστάσεως. Αναμένει πως, το λεγόμενο «second city travel», ένα trend που έκανε την εμφάνισή του πριν από την έλευση του covid19 και έχει να κάνει με την άνοδο λιγότερο γνωστών προορισμών σαν αντίβαρο του over tourism, τώρα θα ενταθεί ακόμα περισσότερο για να καταλήξει ότι, «η εμπειρία που αναζητούν οι ταξιδιώτες συμβαδίζει, όλο και πιο έντονα, με την έννοια του conscious travel, της βιωσιμότητας, καθώς και της ανάγκης να προσφέρει ο ταξιδιώτης στην τοπική κοινωνία μέσω των επιλογών του. Αυτό προδιαγράφει μία τάση και φυσικά δεν μπορεί να αποτελεί το σύνολο των τουριστών. Όσο για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, παραμένει, όπως λέει, ένα ανταγωνιστικό και ισχυρότατο brand με πολλά πλεονεκτήματα.»
* Η Hotelising είναι μια δυναμική εταιρεία διαχείρισης πωλήσεων ξενοδοχείων, που ειδικεύεται στην αύξηση των εσόδων τους.
Σημαντικά συμπεράσματα για τη βιωσιμότητα του Τουρισμού!
Το Online Forum ολοκληρώθηκε από το κ. Νικόλαο Μπήλιο, συντονιστή της εκδήλωσης, Καθηγητής Marketing & Business Strategy της Σχολής Τουρισμού & Φιλοξενίας του Mediterranean College, με την παράθεση σημαντικών συμπερασμάτων που προέκυψαν. Ο κ. Μπήλιος προσδιόρισε πόσο σημαντική είναι η εκπόνηση ενός σχεδίου για την καλύτερη βιωσιμότητα του τουρισμού. «Πρέπει να προστατέψουμε καλύτερα το περιβάλλον, να ανταποκριθούμε καλύτερα στην κοινωνική μας ευθύνη, να εξασφαλίσουμε και να στηρίξουμε την απασχόληση των ντόπιων και τον τοπικό πολιτισμό. Η Ελλάδα αντιμετώπισε άμεσα την κρίση. Μετά το τέλος της πανδημίας πρέπει να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί, καινοτόμοι και να σκεφτούμε λύσεις εξω από το κουτί. Οι επισκέπτες μελλοντικά θα λαμβάνουν περισσότερο υπόψη τους τη σχέση τιμής με τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Αντ’ αυτού θα γίνονται λιγότερες κρατήσεις, αλλά μεγαλύτερες σε διάρκεια, γιατί τα ταξίδια μελλοντικά θα γίνουν πιο πολύπλοκα λόγω των μέτρων απόστασης και υγειονομικών πρωτοκόλλων.» Προτάθηκε μία ισορροπημένη σε όρους τουρισμού και μεταποίησης αναπτυξιακή στρατηγική στην περιοχή με τη δημιουργία ενός ανθεκτικού οικονομικού μοντέλου. Υπογραμμίστηκε η αναγκαιότητα σύμπλεξης γνώσης και παραγωγής για τη δημιουργία διεθνών συγκριτικών πλεονεκτημάτων όπως είναι για παράδειγμα οι συνενώσεις μεγάλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τεχνολογικών πάρκων και καινοτόμων επιχειρήσεων.