Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο του 2011, με την επιστημονική συνδρομή του Κ.Ε.Τ.Α.Κ. (Κέντρο Ερευνών, Τεχνολογικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας ) του Mediterranean College και τη συμμετοχή φοιτητών των σχολών Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πληροφορικής και Κοινωνικών Επιστημών του κολεγίου.
Το δείγμα της έρευνας περιελάμβανε 1.501 νέους ηλικίας 19-34 ετών, γυναίκες και άνδρες από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τον Πειραιά και τη Γλυφάδα, στο σύνολό τους προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές Τ.Ε.Ι., Α.Ε.Ι. και κολεγίων, εργαζόμενους σε ποσοστό 49,5%.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν αυτή των προσωπικών συνεντεύξεων μέσω δομημένου ερωτηματολογίου και της τηλεφωνικής συνέντευξης.
Κύρια Ευρήματα:
1.Πως βλέπετε την προσωπική σας κατάσταση για το επόμενο έτος;
1.1. Αρκετά Αισιόδοξα: 38%
1.2. Μάλλον Αβέβαιη: 42%
1.3 Αρκετά Απαισιόδοξα: 20%
2. Εκτιμάτε ότι κατά το επόμενο έτος το βιοτικό σας επίπεδο:
2.1. Θα βελτιωθεί: 16%
2.2. Θα παραμείνει σταθερό: 48%
2.3. Θα χειροτερέψει: 36%
3. Εκτιμάτε ότι η εκπαίδευση και η δια βίου μάθηση βοηθούν στο να απολαμβάνετε μεγαλύτερη αναγνώριση και διάκριση από τους γύρω σας;
Ναι: 57%
Όχι: 43%
4. Η μεταπτυχιακή εκπαίδευση και η πιστοποίηση προσόντων βοηθούν στο να αισθάνεστε πιο σίγουροι για το μέλλον;
Ναι: 63%
Όχι: 37%
5. Η εργασία για σας αντιπροσωπεύει:
5.1. Τον τρόπο για να κερδίζω τη ζωή μου και να επιβιώνω: 49%
5.2. Τον τρόπο για να βελτιώσω τη ζωή μου και το κοινωνικό μου status: 41%
5.3. Tον τρόπο για να αναπτύσσω την προσωπικότητά μου και τις δεξιότητές μου: 10%
(Απαντήσεις από όσους δήλωσαν εργαζόμενοι)
6.Θα θυσιάζατε ελεύθερο χρόνο δεδομένης της συγκυρίας για να ανταποκριθείτε στις αυξημένες απαιτήσεις μιας θέσης εργασίας;
Ναι: 51%
Όχι: 49%
(Απαντήσεις από όσους δήλωσαν εργαζόμενοι)
7. Εάν αντιλαμβανόσασταν μια ευκαιρία, θα ιδρύατε μια δική σας επιχείρηση σήμερα δεδομένης της συγκυρίας;
Ναι: 31%
Όχι: 69%
8. Προσβλέπετε σε μια καλύτερη καριέρα στην Ελλάδα με άξονα την περεταίρω επαγγελματική σας εκπαίδευση σήμερα;
Ναι: 57%
Όχι: 43%
9. Θα αποτελούσε μια από τις επιλογές σας σήμερα η φοίτησή σας σε κάποιο μεταπτυχιακό ή μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα;
Ναι: 73%
Όχι: 27%
10. Σκοπεύετε να συμμετάσχετε σε κάποιο μεταπτυχιακό ή μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα;
Ναι: 36%
Όχι: 64%
11. Πιστεύεται ότι η δια βίου εκπαίδευση και μάθηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση σήμερα για την προσωπική σας ανάπτυξη;
Ναι: 78%
Όχι: 22%
12. Είναι πιο σημαντικό για εσάς το να αισθάνεστε ασφαλής για τη θέση εργασίας που κατέχετε από τα χρήματα;
Ναι: 63%
Όχι: 37%
(Απαντήσεις από όσους δήλωσαν εργαζόμενοι)
13. Είστε ικανοποιημένος από το βιοτικό σας επίπεδο σήμερα;
Ναι: 50,5%
Όχι: 49, 5%
14. Οι κλασσικές αξίες της εκπαίδευσης είναι σημαντικές για εσάς σήμερα;
Ναι: 62%
Όχι: 38%
15. Θα αναθεωρούσατε τις αποφάσεις σας για σπουδές για να κατευθυνθείτε σε πιο «ασφαλείς» επιλογές σπουδών σε σχέση με το επάγγελμα;
Ναι: 49%
Όχι: 51%
Συμπεράσματα:
Οι νέοι αισθάνονται αβεβαιότητα για το μέλλον στη πλειοψηφία τους (42%), απαισιοδοξία σε ποσοστό 20% αλλά και αισιοδοξία σε ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του (38%). Στην πλειοψηφία τους πιστεύουν ότι το βιοτικό τους επίπεδο θα παραμείνει σταθερό (48%) για τον επόμενο χρόνο, ότι θα χειροτερέψει σε ποσοστό (36%) και ότι θα βελτιωθεί (16%).
Στην πλειοψηφία τους (57%) εκτιμούν ότι η εκπαίδευση και η δια βίου μάθηση βοηθούν στο να απολαμβάνουν μεγαλύτερη αναγνώριση και διάκριση από τους γύρω τους.
Άλλωστε αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόοδος και η ευημερία των κοινωνιών και των οικονομιών σήμερα, δεν οφείλεται στους απαισιόδοξους, αντίθετα τη χρωστάμε στους αισιόδοξους και στους νέους.
Η επιστροφή των νέων στις αξίες της εκπαίδευσης και της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης, κατά την άποψή μου αναδεικνύουν την αναγκαιότητα και της δια βίου εκπαίδευσης και μάθησης και σηματοδοτούν την δια βίου μάθηση μεταξύ των υψηλών προτεραιοτήτων των νέων , της κοινωνίας και της οικονομίας μας. Η χώρα μας συγκαταλέγεται τελευταία μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. σε ότι αφορά το ποσοστό των εργαζομένων ενηλίκων που έχουν συμμετοχή σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, και τα ευρήματα αυτής της έρευνας είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα σε αυτή την κατεύθυνση.
To Mediterranean College, αντιλαμβανόμενο το μεγάλο κενό, στο χώρο της δια βίου εκπαίδευσης και μάθησης, προσφέρει ισχυρά, καινοτόμα μεταπτυχιακά και μετεκπαιδευτικά προγράμματα επαγγελματικής εξειδίκευσης καθώς και πιστοποιημένους επαγγελματικούς τίτλους σπουδών, στους τομείς της Διοίκησης Επιχειρήσεων, της Πληροφορικής, της Μηχανικής, της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας, σε ευρύτερα γνωστικά πεδία. Αξίζει να σημειωθεί η καινοτομία υπό την παραπάνω οπτική στα προγράμματα της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Λογοθεραπείας που προσφέρει η σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (Part Time & Distance Learning Φοίτηση), καθώς και τα προγράμματα Executive Diploma που προσφέρει η σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων.